60-metės „Valtros“ žvilgsnis į ateitį

Rasa JAGAITĖ „ŪP“ korespondentė

 

Kokiais traktoriais laukus arė mūsų senelių karta, kokiais dirba šiuolaikiniai ūkininkai, o kokiais važinės mūsų anūkai, visa tai buvo galima pamatyti 60-ties metų jubiliejų šiemet švenčiančios Suomijos kompanijos „Valtra“ renginiuose, į kuriuos buvo pakviesta daug užsienio svečių: firmos atstovų, žurnalistų. Kadaise buvusi nedidelė firma, dabar „Valtra“ tapo gerai pasaulyje žinoma gamintoja – suomiški traktoriai garsėja savo patikimumu ir naujausiomis technologijomis. Tradicijas vertinanti kompanija entuziastingai žvelgia į ateitį, kuri mums žada daugybę pasikeitimų...

„Valtros“ atstovės Lietuvoje UAB „Rovaltra“ komercijos direktorius
Jonas Trainaitis ateities darbo planus aptaria su Markku Latvala, pardavimo vadovu Baltijos šalims
.

Prisimenant istoriją

„Valtra“ (seniau „Valmet“) traktoriai pradėti gaminti po Antrojo pasaulinio karo: tam buvo pritaikytos šautuvų, minosvaidžių ir lėktuvų variklių gamyklos, nes pokariu labai trūko žemės ūkio technikos. Pirmieji 15 „Valmet“ markės traktoriai buvo išleisti 1951 m. Nuo tų metų ir skaičiuojama „Valtros“ istorija.
Po dešimties metų kompanija „Valtra“ atidarė traktorių gamyklą Brazilijoje. Tais laikais itin rizikingas žingsnis – įkurti gamyklą kitoje pasaulio pusėje – pasiteisino: „Valmet do Brasil“ dabar yra vienas tvirčiausių prekės ženklų.
1979 m. kompanija „Valmet“ įsigijo Švedijos traktorių gamintoją „Volvo BM“. Šios kompanijos ištakos siekia net XIX amžių, kai Teofronas Munktelas įkūrė žemės ūkio mašinų gamybos cechą. Pirmąjį traktorių švedai pagamino dar 1913-aisiais. Susijungusių „Valmet“ ir „Volvo BM“ kompanijų pirmoji traktorių serija į rinką išleista 1982 m.
Dabar „Valtra“ traktoriai gaminami Soulahti vietovėje įsikūrusioje gamykloje. O variklius tiekia „AGCO Sisu Power“, turinti gamyklą Suomijoje Linnavuori mieste. Šie varikliai montuojami ne tik „Valtros“ traktoriuose, bet ir konkurentų traktoriuose.

 

Ką tik surinktas šiuolaikinis „Valtra“ traktorius!

Nuo 2004-ųjų „Valtra“ priklauso prieš 11 metų įkurtai tarptautinei korporacijai AGCO, kuri jungia kelis pasaulyje žinomus žemės ūkio technikos gamintojus, tokius kaip „Challenger“, „Fendt“, „Massey Ferguson“. Dabar „Valtra“ yra traktorių gamybos lyderė Šiaurės šalyse ir užima antrąją vietą Lotynų Amerijoje. Suomijoje ir Brazilijoje per metus pagaminama 21 tūkst. „Valtra“ traktorių. Jie parduodami 75 pasaulio šalyse.

Individualiai Jums

Šiemet švęsdami 60-ties metų kompanijos jubiliejų „Valtra“ vadovai mažiausiai linkę kalbėti apie praeitį. „Visas mūsų dėmesys nukreiptas į ateitį“, - sakė kompanijos viceprezidentas Jaris Rautjarvis (Jari Rautjärvi) į jubiliejinius renginius pakviestiems žurnalistams, kompanijos atstovams bei pardavėjams užsienio šalyse, kitiems svečiams, tarp kurių taip pat buvo Suomijos žemės ir miškų ūkio ministras bei kai kurie parlamento nariai, iš Amerijos atvykęs AGCO korporacijos prezidentas Martinas Richenhagenas (Martin Richenhagen).
Juveskiulės (Jyväskylä) parodų centre vyko seminaras, kuriame lektoriai iš Jungtinės Karalystės Davidas Smithas ir Ray Hammondas, taip pat Turku universiteto profesorė Sirkka Heinonen kalbėjo apie numatomus viso pasaulio pokyčius, kokią įtaką jie turės žemės ūkiui. Klimato kaita ir žmonių skaičiaus augimas, globalizacija, gyvenimo stiliaus ir vartojimo pasikeitimai, pokyčiai pasaulio darbo, energijos ir resursų rinkoje – visa tai neišvengiamai paveiks visų mūsų gyvenimą. Savaime suprantama, prie to turės prisitaikyti ir žemės ūkis.
„Valtros“ atstovai pristatė kryptis, kuriomis bus dirbama kuriant naują žemės ūkio techniką ateinančiais metais ir tolimoje ateityje. Kurdama traktorius „Valtra“ vadovaujasi idėja „Individualiai Jums“. Tai reiškia, kad gaminama ne bet kokia technika, o tokia, kurios pageidauja konkretūs užsakovai: tiek ūkininkai, tiek miškininkai ar kelininkai.

 

Galima pasirinkti norimą užsakyto traktoriaus spalvą iš devynių galimų.

„Per 60 metų mes sukūrėme labai artimus santykius su savo klientais ir tikimės tokius palaikyti ateityje. Kiekvienas pirkėjas turi savo pasiūlymų, kokia turi būti „Valtra“ technika, todėl verta į juos įsiklausyti“, - pristatydami ateities idėjas sakė kompanijos atstovai. O šios idėjos tikrai įdomios. Pavyzdžiui, jeigu užsakovas pageidauja traktoriaus sniegui valyti, gali būti, kad ateityje sniegas bus ne tik surenkamas, bet ir ištirpinamas į vandenį, kurį tas pats traktorius panaudos kaip energiją. Kitas pavyzdys: sakykime, prancūzų ūkininkui reikia galingo traktoriaus dirbti didžiuliuose laukuose, tačiau vietovės keliai siauri. „Valtra“ pasiūlymas – traktorius, kuris galėtų keisti vėžių plotį. Trečias ateities ūkininkavimo pavyzdys – tarkime, ūkininkas augina daug biomasės energetiniams tikslams, o derliaus nuėmimo metu trūksta sezoninių darbuotojų. „Valtra“ sprendimas – galimybė vienam operatoriui valdyti du traktorius vienu metu.
Anksčiau ar vėliau pasaulyje baigsis nafta. Bioetanolis, biodyzelis, biodujos, saulės, vėjo energija – alternatyvų naftai yra, tačiau žemės ūkio technikos inžinieriams tenka kurti technologijas, kurios leistų tokią energiją naudoti mašinose. Kalbėdami apie ateities technikos energetikos technologijas, „Valtra“ inžinieriai teigia, jog laukiama didelių pasikeitimų. Transmisija taps elektroninė, o elektroenergiją gamins labai galingi akumuliatoriai, kuro elementai, turbogeneratoriai arba aukštos klasės vidaus degimo varikliai, kuriuose bus galima naudoti fermose gaminamas biodujas arba biodyzelį. Energijos šaltiniai taps universalūs ir juos bus galima keisti, nelygu poreikis.

Ateities modelis - darbščiosios skruzdės
Švęsdama jubiliejų „Valtra“ kompanija pristatė koncepcinį ateities traktoriaus modelį, kuris pavadintas ANTS vardu. Šis žodis atsirado, sudėjus dabar gaminamų keturių serijų A, N, T ir S traktorių pavadinimų pirmąsias raides. O angliškai Ants reiškia skruzdes. Tai labai socialūs ir pagal savo dydį galingi vabzdžiai. Tad neveltui, kurdami ateities traktoriaus modelį, „Valtros“ inžinieriai pasitelkė darbščiųjų skuzdžių įvaizdį.

 

Juveskiulės parodų centre „Valtra“ pristatė 1:5 dydžio konceptualų ateities traktoriaus ANTS modelį.

Skaičiuojama, kad 2050 m. Žemėje gyvens maždaug 9 milijardai žmonių, o žemdirbystei tinkamų plotų bus mažiau nei dabar. Norint išmaitinti augančią vartotojų minią, ūkininkams reikės taikyti naujas technologijas, be to, dar ir gaminti bioenergiją. Tad kurdami ateities traktoriaus koncepciją, „Valtra“ specialistai turėjo galvoje būsimus iššūkius. ANTS traktorius – dinamiškas, patogus, lengvai modifikuojamas, „protingas“, manevringas, kompaktiškas, bet kartu labai galingas.
ANTS traktorių pirmieji išvydo „Valtra“ jubiliejinių iškilmių svečiai, susirinkę į Juveskiulės parodų centre surengtą šventinį vakarą. Naujasis traktrorius susideda iš dviejų dalių: „kareivio“, kurio galingumas siekia 100 kW, ir „darbininko“, kurio galingumas – 200 kW. Abu šie modeliai gali dirbti ir kartu, ir atskirai. Itin sunkiems darbams atlikti abu moduliai gali būti sujungti taip, kad bendroji jų galia padidėtų iki 400 kW. Operatoriaus kabina gali būti ant bet kurio modulio. Ji gali suktis aplink savo ašį, gali pakilti ir nusileisti žemyn. Traktorių operatorius gali valdyti balsu, nuotoliniu būdu ir pan. Galima keisti tokios mašinos ratų ir vėžių plotį: esą ji pati įvertins dirvą ir pagal tai parinks reikiamą važiavimo būdą. Trumpai pasakius, ateities traktorius tampa panašus į „protingą“ robotą.
ANTS modelį „Valtra“ ketina pristatyti ir žemės ūkio technikos parodose „Agritechnica“ bei „SIMA“.

Per dieną - 40 traktorių

Nors kol kas sunku patikėti, ar tikrai po kelių dešimtmečių mūsų laukuose dirbs panašios „skruzdės“, turbūt prieš 60 metų, dirbdami tų laikų traktoriais, ūkininkai irgi neįsivaizdavo, kaip jie atrodys ateityje. Dabartiniai traktoriai, palyginti su savo pirmtakais, irgi labai pasikeitę... Modernios technologijos neatsiejamos nuo šiuolaikinės technikos.
Soulahti vietovėje įsikūrusioje gamykloje dabar per dieną surenkama 40 naujų „Valtra“ traktorių. Iš viso gamykloje dviem pamainomis dirba apie 800 žmonių. Pernai šioje gamykloje buvo pagaminti 7277 „Valtra“ traktoriai.

Traktorių surinkimo linija
„Valtra“ traktorių varikliai „Sisu Power“ ir kitos detalės gaunamos iš 200 tiekėjų, kurių du trečdaliai – iš Suomijos. Kasdien pristatoma daugiau kaip tūkstančio pavadinimų detalės. Visos gautos detalės yra tikrinamos, kad nepasitaikytų broko. Detalių likučių apskaita vykdoma automatiškai, nuolat papildant reikiamomis, todėl visuomet žinoma, ko ir kiek yra, niekada neatsitinka taip, kad ko nors pritrūktų ir sklandžiai vykstančius darbus tektų stabdyti.
Traktoriai gamykloje surenkami pagal individualius užsakymus. Todėl linija keliaujantis kiekvienas traktorius gali būti skirtingos spalvos, skirtingos komplektacijos. Surinkimo linijoje yra 35 „stotelės“ - nuo pirmosios iki galutinės renkamas traktorius keliauja apie 11 val. Tuomet jis testuojamas: iš viso tikrinama net 360 taškų ir tai trunka iki 50 min. Vėliau dar vyksta patikrinimas šalia cecho esančiame poligone.
Šiuolaikiniai „Valtra“ traktoriai garsėja savo patikimumu, o kartu ir aukštosiomis technologijomis, be kurių šiuolaikinė žemės ūkio jėgos technika neįsivaizduojama.
Technikos užsakovai gali rinktis norimą savojo traktoriaus spalvą iš devynių galimų: geltoną, raudoną, mėlyną, juodą ir kt. Šiemet „Valtra“ pristatė naują – jubiliejinę spalvą. Auksu tviskančius traktorius bus galima užsisakyti tik šiais, jubiliejiniais kompanijos metais.

Autorės nuotraukos

Facebook YouTube Agco Finance Ūkis Ūkininko patarėjas Valstietis