„Merlo“ krautuvus renkasi vertinantieji kokybę

Albinas Čaplikas

VL žurnalistas

Vidos ir Romo Majauskų ūkis Babtų seniūnijoje 2013-aisiais pripažintas geriausiu ūkiu Kauno rajone. Ūkininkų sąjunga ir Žemės ūkio ministerija Majauskams įteikė diplomus ir dovanėlių, o patys ūkininkai ta proga nusprendė įsigyti kokybe garsėjantį teleskopinį „Merlo“ krautuvą. 

Inžinierius renkasi „Merlo“

Šalyje žinomo ūkininko, Lietuvos grūdų augintojų asociacijos vadovo Romo Majausko (648 ha) ir jo sūnaus Mindaugo (58 ha) ūkiuose Babtų seniūnijoje šių metų išvakarėse pasirodė naujas teleskopinis „Merlo“ krautuvas. Tai kompanijos „Merlo S.p.A.“ pagamintas šiuolaikinės žemės ūkio technikos deimančiukas, atkeliavęs iš saulėtosios Italijos. Pernai
UAB „Rovaltra“, garsiosios italų kompanijos atstovė Lietuvoje, pardavė 15 šių gražuolių. Vis dėlto į R.Majausko ūkį užsukome neatsitiktinai – šiame ūkyje vienas „Merlo“ krautuvas jau tarnauja penkerius metus ir dar tarnaus, nes ūkininkas neketina jo parduoti. Jis planuoja padidinti darbų apimtis ūkyje, todėl jam prireikė dar vieno krautuvo. Kodėl ūkininkas vėl pasirinko „Merlo“? R.Majauskas 1979-aisiais tuometėje Lietuvos žemės ūkio akademijoje įgijo žemės ūkio inžinieriaus pedagogo specialybę, taigi jis, kitaip nei daugelis ūkininkų, atidžiau vertina žemės ūkio techniką.

„Noriu turėti kokybišką techniką. Žinoma, ne trokšdamas pasipuikuoti, tiesiog įvertini kainos ir kokybės santykį ir renkiesi. „Merlo“ krautuvas yra labai kompaktiškas, o tai svarbu turint senesniais laikais statytų patalpų. O palyginęs šio ir kitų firmų krautuvų technines galimybes, supranti, kad „Merlo“ – geriausias pasirinkimas“, – sakė R.Majauskas.

Kokiems darbams reikia krautuvo?

Šiuolaikiniame ūkyje be krautuvo neįmanoma išsiversti, o jei ir įmanoma, toks darbas labai neefektyvus. „Svarbiausi darbai, žinoma, būna derliaus nuėmimo metu, nes kad ir kaip planuotume, visų grūdų iš karto suvežti į sandėlius nespėjame, todėl grūdus pilame aikštelėje į kaupą, o iš kaupo teleskopiniu krautuvu juos suvežame į sandėlius. Per sezoną taip pervežame daugiau nei 2 000 tonų grūdų“, – pasakojo R.Majauskas.

Itin manevringas ir kompaktiškas teleskopinis „Merlo“ krautuvas labai praverčia pervežant ir sukraunant trąšas didelėse talpyklose, be krautuvo neapsieinama ir beicuojant grūdus, ruošiant sėklą. Jis būtinas atliekant statybos darbus, kurie bet kuriame ūkyje niekada nesibaigia. Majauskų ūkyje krautuvas naudojamas ir valant teritoriją, remontuojant kelius, atliekant miško darbus, be to, praverčia net medžiotojams –
juo galima nuvežti žvėrims pašaro, o po medžioklės parsivežti laimikių.

„Nušauni šerną ir iš karto gali pasverti. Ir miško paklotei nepakenki, nes technologinėmis vėžėmis gali patekti ten, kur reikia“, – dalijosi patirtimi R.Majauskas. Žinoma, tai – tik bendro pobūdžio pasvarstymai. Daugeliui ūkininkų akys atsiveria, kai jie sužino, o vėliau ir išbando išskirtines „Merlo“ teleskopinio krautuvo savybes.

Įspūdingi krautuvo duomenys

Viename žemdirbių diskusijų interneto portale, kuriame ūkininkai dalijasi nuomonėmis apie teleskopinius krautuvus, radau tokį pasisakymą (praleidžiu kritikuojamos kompanijos pavadinimą ir keiksmažodžius): „Hanoverio parodoje pasėdėjau naujausio „Merlo“ teleskopinio krautuvo kabinoje, tai, palyginti su šiuo, maniškis X kompanijos krautuvas yra tarsi tankas.“

 Iš daugiau kaip 70 „Merlo“ krautuvų modelių R.Majauskas įsigijo „Merlo P41.7“. Jame sumontuotas 4 cilindrų „Deutz TCD 4L 2012C“ („Euro 3“) vandeniu aušinamas variklis, kurio galia – 140 AG, esant 2500 aps./min. Hidrostatinė transmisija (4×4) valdoma elektroniniu būdu su tiesiogiai keičiamo darbo tūrio hidrauliniu siurbliu ir kintamo tūrio hidrauliniu varikliu. Visi krautuvo ratai varomi, todėl didinant ar mažinant greitį nesijaučia jokių šuolių, o maksimalus greitis – net 40 km/val. Maksimali keliamoji strėlės galia yra 4 100 kg, o esant maksimaliam (7 m) strėlės siekiui – 1 350 kg.  Krautuvu galima tempti net iki 20 t krovinį arba prikabinti kokį nors padargą.

R.Majausko sūnus Mindaugas teigė, kad dirbti naujuoju krautuvu gerokai saugiau nei įsigytu prieš penkerius metus, nes jame įdiegta apsauga nuo perkrovimo – garso bei šviesos signalas ir net strėlės užraktas nuo perkrovimo. Tokios apsaugos labai praverčia, nes dar neužmiršti senesni laikai, kai naudodami sovietinę techniką žemdirbiai nekreipdavo dėmesio į perkrovimus ir dėl to įvykdavo skaudžių nelaimių. Dirbant itališka technika, tokių atvejų galima išvengti.

Uždara kabina yra patogi, erdvi (plotis – beveik metras), pritaikyta dirbti įvairiomis oro sąlygomis. Matomumas – 360 laipsnių, be to, priekinis ir užpakalinis langai yra su valytuvais. Taigi tikrai kol kas nerasite kitos kompanijos krautuvo su geresniu matomumu. Sėdynė reguliuojama, žiemą labai praverčia šildymo sistema. Ir svarbiausia – labai patogu krautuvą valdyti viena ergonomiška „Joy-stic“ svirtimi. Ja valdomos visos strėlės funkcijos ir keičiama krautuvo judėjimo kryptis.

 

 

Unikalios Merlo savybės

Strėlės poslinkio sistema. „Merlo S.p.A.“ kompanija yra užpatentavusi šoninio strėlės poslinkio sistemą (tokią sistemą turi tik MERLO mašinos). Strėlė gali būti stumdoma ± 345 mm (priklausomai nuo modelio) bei lengvai ir saugiai (net pakėlus krovinį į 14 m aukštį) valdoma. Šoninio poslinkio strėlės sistema lengvina darbą paimant ir padedant krovinį.

Rėmo horizontalumo išlyginimas – ±10 proc. Su šia sistema užvažiavus ant kliūties krautuvą galima grąžinti į horizontalią padėtį. Krautuvo kėlimo galia ir techninės charakteristikos išlieka nepakitusios. Važiuoklės horizontalumo išlyginimo sistema pagerina darbo komfortą ir saugumą.

Dinaminė stabilumo kontrolės sistema (M-CDC) atpažįsta prikabinamus priedus, nereikalingas papildomas nustatymas, priedai iš karto prisitaiko prie mašinos, leidžia pamatyti ne tik kėlimo galimybes, bet ir perkrovas. Sumontuota perkrovos vaizdo ir garso signalizacija leidžia dar nepradėjus darbo pamatyti kėlimo galios charakteristikas („Merlo S.p.A.“ patentas).

EAS amortizacija. Važiuojant veikia elektra valdoma rėmo amortizacija. Krautuvo amortizacija veikia per priekyje esančius 2 hidraulinius cilindrus, valdomus kompiuteriu. 

Viena ergonomiška „Joy-stic“ svirtimi valdomos visos strėlės funkcijos ir keičiama krautuvo judėjimo kryptis.

 

Išskirtiniai „Merlo“ privalumai

Lietuvoje „Merlo“ krautuvais prekiaujančios UAB „Rovaltra“ vadovas Romualdas Trainaitis papasakojo, kuo šis krautuvas pranašesnis už kitų kompanijų analogiškus gaminius: „Jis gali išvystyti palyginti didelį greitį (40 km/val.), todėl juo galite važiuoti net greitkeliais, o šiais laikais tai labai svarbu. Juk prie šio krautuvo galite prikabinti iki 20 t priekabą su grūdais ir važiuoti į grūdų priėmimo punktą. Be to, labai racionaliai išdėstyti svorio centrai. Daugelį žemdirbių maloniai nustebina 140 AG variklio galingumas.“

Krautuvo rėmą juosia 76 mm skersmens pilnaviduris plieninis strypas. Kokia jo paskirtis? „Gamykloje mačiau, kaip jis lankstomas šaltuoju būdu. Įspūdingas vaizdas. Šis rėmas krautuvui suteikia tvirtumo ir stabilumo. Be to, gerokai padidinamas darbų saugumas. Tarkime, jeigu netikėtai atsitrenktumėte į kokią nors kliūtį, tai smūgį sugertų arba šis strypas, arba padangos, o krautuvas nebus pažeistas“, – aiškino R.Trainaitis.

Pasak „Rovaltros“ pardavimų vadovo Justo Lukšto, pagal „Merlo S.p.A.“ patentą krautuvo variklis montuojamas mašinos šone, todėl padidėja mašinos stabilumas, tolygiau apkraunami tiltai ir ją lengviau prižiūrėti. Svarbu ir tai, kad „Merlo“ krautuvai turi svėrimo įrenginį.

Ypatingos savybės

Tačiau unikali „Merlo“ krautuvų savybė – strėlės šoninio poslinkio sistema. Jokia kita kompanija pasaulyje negali pasiūlyti krautuvo su tokia sistema. Ją kompanija „Merlo S.p.A.“ yra užpatentavusi.

„Tarkime, pakeliate krovinį ir pamatote, kad jį reikėtų paslinkti į kairę ar dešinę. Dirbant su kitų kompanijų krautuvais, tektų strėlę sutraukti, patikslinti ir vėl išleisti. O „Merlo“ krautuvo strėlę galima pastumti į šonus apie 35, o strėlės viršūnėje – net apie 60 cm. Tai padeda sutaupyti daug laiko“, – darbo naująja mašina įspūdžiais dalijosi M.Majauskas.

Be kita ko, tik „Merlo“ krautuve įdiegta strėlės amortizacijos sistema, kuri padidina krovinio stabilumą, o
tai labai svarbu kraunant grūdus. Tačiau įspūdingiausia yra važiuoklės išlyginimo sistema, kurią sudaro mikroprocesorius, išlyginamieji cilindrai ir slėgio akumuliatorius.

„Galima saugiai dirbti ant nelygaus (±10 proc.) pagrindo – krautuvas grąžinamas į horizontalią padėtį, o jo galia ir kitos techninės charakteristikos išlieka nepakitusios. Taip dirbti ūkyje tenka dažnokai“, – sakė R.Majauskas.

Italai negaili lėšų inovacijoms

Prieš 50 metų Merlo šeimos Italijoje įkurta ir jos vardu pavadinta teleskopinius krautuvus kurianti ir gaminanti kompanija pirmauja pasaulyje pagal naujų technologijų diegimą. Paprastai „Merlo S.p.A.“ kompanija įdiegia kokią nors naujovę, o kitos kompanijos tik seka jos pėdomis. Kol konkurentai pasiekia šį lygį, „Merlo S.p.A.“ įdiegia dar naujesnes technologijas. Priežastis žinoma – ši kompanija inovacijoms ir gaminių kokybei gerinti skiria gerokai daugiau lėšų nei konkurentai. Todėl „Merlo S.p.A.“ kompanija parodoje „Agritechnica 2013“ apdovanota aukso medaliu už technologijų inovacijas ir pirmąį hibridinį teleskopinį krautuvą TURBOFARMER 40.7 HYBRID. Beje, tai pirmas pasaulyje aukso medaliu įvertintas teleskopinis krautuvas. Tokie apdovanojimai skiriami ne už gražų vaizdą. Šiuo metu „Merlo S.p.A.“ kompanija rinkai tiekia per 70 teleskopinių krautuvų modelių, kuriuos galėtume sugrupuoti į penkias grupes: COMPACTS, PANORAMIC, TURBOFARMER, MULTIFARMER ir ROTO.

„Merlo S.p.A.“ kompanija parodoje „Agritechnica 2013“ apdovanota aukso medaliu už technologijų inovacijas ir pirmą hibridinį teleskopinį krautuvą TURBOFARMER 40.7 HYBRID.

 

Kaip „Merlo“ pateko į Lietuvą

Daugiausia su Suomijos firmomis bendradarbiaujantis R.Trainaitis iš pradžių gana skeptiškai vertino bendradarbiavimo su italais galimybes. „Merlo“ krautuvai į akis Lietuvoje bene pirmajam krito prie Babtų ūkininkaujančiam Juozui Staliūnui. Jis ir pradėjo prašyti, kad R.Trainaitis jam atgabentų šios firmos krautuvą. Prašė, prašė, kol galiausiai R.Trainaičiui trūko kantrybė ir jis oficialiai kreipėsi raštu į gamyklą Italijoje.

„Maniau, kad jie nedelsdami pristatys krautuvą, juk tai – jų verslas. Tačiau italai neskubėjo, o jų atsakymas nustebino. Jie aiškino, kad nei Lietuvoje, nei kaimyninėse šalyse nėra jų atstovų, ūkininkai dirbti su „Merlo“ krautuvu nesugebės, be to, nėra techninės priežiūros centrų, todėl parduoti krautuvo negali. Iš pradžių mintyse juos pasiunčiau į vieną vietą, bet po to ramiai pagalvojau ir šią kompaniją pradėjau gerbti dėl tokio šiais laikais reto atsakomybės jausmo“, – prisiminė R.Trainaitis.

Dar kartą italai R.Trainaitį nustebino, kai atvyko pasirašyti bendradarbiavimo sutarties. „Planavau jiems parodyti, kaip mes dirbame, kokių turime galimybių, bet jie pasakė, kad viską apie mane žino. Vėliau sužinojau, kad jie jau trejus metus apie mane ir mano bendrovę rinko informaciją, ar esu patikimas, ar mano tikslai ilgalaikiai, tad apie mane, ko gero, sužinojo daugiau negu pats apie save žinojau“, –
stebėjosi R.Trainaitis.

Iš daugiau kaip 70 „Merlo“ krautuvų modelių R.Majauskas išsirinko „Merlo P41.7“.  Jo maksimalus greitis – net 40 km/val., maksimali keliamoji galia – 4 100 kg.  Krautuvu galima tempti net iki 20 t krovinį.

 

Pasitikėjimas įpareigoja

Nustebino ne tik italų atsakomybė už produkcijos kokybę, bet ir tai, kaip jie tvarko finansinius reikalus. Nors „Rovaltra“ jau buvo įteisinusi bendradarbiavimą su „Merlo S.p.A“ kompanija, tačiau ne visi ūkininkai Lietuvoje apie tai žinojo. Du lietuviai „Merlo“ krautuvus įsigijo per italų kompanijos tarpininkus Vokietijoje. Ir štai vieną dieną į „Rovaltros“ sąskaitą italai pervedė tam tikrą sumą eurų. Už kokias paslaugas? R.Trainaitis kreipėsi į kompaniją Italijoje ir bandė išsiaiškinti.

„Jie paaiškino, kad šie pinigai yra už galimą šių krautuvų priežiūrą ateityje, jeigu jos prireiks. Ar daug kompanijų taip elgiasi? Krautuvus pardavė vokiečiai, tačiau už pardavimą kompanija sumokėjo ne tik jiems, bet ir Lietuvoje su italais bendradarbiaujančiai bendrovei. Patikėkite – toks elgesys įpareigoja“, – sakė R.Trainaitis.

Apskritai R.Trainaitį nustebino „Merlo S.p.A“ kompanijos veiklos etika. Apie italus sakome, kad jie karštakošiai, tačiau versle jie kitokie.

„Susidariau įspūdį, kad atsakymą į man kilusį klausimą jie žino man dar nespėjus nutilti. Kita vertus, jie nesiekia labai greito rezultato. Jie daug dėmesio skiria ne tik technikos kokybei gerinti, bet ir darbuotojų, taigi ir mūsų specialistų, kvalifikacijai kelti, vadybos įgūdžiams tobulinti“, – sakė R.Trainaitis. 

Gal todėl „Merlo S.p.A“ yra vieni iš teleskopinių krautuvų pardavimo Europoje lyderių. Pavyzdžiui, ši kompanija užima apie 40 proc. išlepintos Italijos rinkos, pirmauja pagal pardavimų apimtis Vokietijoje, Švedijoje ir Austrijoje. Iš viso „Merlo“ krautuvais prekiaujama jau 45 šalyse.

Prie naujojo krautuvo „Merlo P41.7.“ (iš kairės): jaunasis ūkininkas Mindaugas Majauskas, Romas Majauskas ir UAB „Rovaltra“ vadovas Romualdas Trainaitis. 

 

Ūkininkauja visa šeimyna

Majauskų šeima neatsitiktinai daug dėmesio skiria žemės ūkio technikos kokybei. „Kokybė atsiperka. Štai jaunesnysis sūnus Vytenis praėjusį sezoną tręšdamas ūkio laukus panaudojo jutiklį ir sutaupė apie 60 t azoto trąšų, o derlius ir jo kokybė liko nepakitę. Taigi sutaupėme apie 70 tūkst. Lt“, – džiaugėsi R.Majauskas.

Tėvui talkinantis Mindaugas, pasinaudodamas jauniesiems ūkininkams suteikiamomis lengvatomis, neseniai nusipirko „Valtros“ traktorių. „Vienas iš pagrindinių pasirinkimo kriterijų buvo technikos kokybė“, – sakė Mindaugas.

Sunku suskaičiuoti, kiek padės sutaupyti „Merlo“ krautuvas, nes jis ūkyje, ko gero, bus naudojamas dažniau nei kuri nors kita technika. Vyrai dirbs, o jų darbo efektyvumą ūkyje skaičiuos buhalteriją tvarkanti Romo žmona Vida. Viso ūkio aplinkos tvarkymu užsiima marti Gina. Iš viso dviejuose ūkiuose, kuriuose yra per 700 ha, dirba 12 žmonių. Visi jie vietiniai, taigi pastovūs darbuotojai.

Kol kas Majauskų ūkius galima vadinti augalininkystės ūkiais, tačiau R.Majauskas, girdėdamas Vyriausybės pažadus pirmenybę teikti užsiimantiesiems gyvulininkyste, jau kuria planus auginti mėsinius galvijus. „Merlo“ krautuvams ir gyvulininkystės ūkyje netrūks darbo.

 

 

Autoriaus nuotraukos

Facebook YouTube Agco Finance Ūkis Ūkininko patarėjas Valstietis