Traktorių VALTRA populiarumo paslaptis

Albinas Čaplikas
VL žurnalistas

Ūkininko nuomonę labiausiai subrandina patirtis. Neretai tenka patirti nuostolių, tačiau kaip tik tokie išbandymai ir atneša ūkininkui sėkmę. Per dvidešimt dvejus ūkininkavimo metus daug ką patyrė Šilalės rajone ūkininkaujantys Vanda ir Romualdas Bertašiai. Jie ne kartą keitė ūkininkavimo kryptį, išbandė ir įvairių gamintojų traktorius, kol grįžo prie patikimumoišbandymą atlaikiusių Suomijos kompanijos VALTRA traktorių.

„Valtra T234 Versu“ atgabentas į ūkininko R.Bertašiaus kiemą.

 

Ūkyje – kompanijos VALTRA penketukas

Ūkininkas prisimena pirmąsias parodas „AgroBalt“. Jis susitaupė šiek tiek pinigų ir su žentu Martynu nuvyko į Vilniuje surengtą parodą. „Žvalgomės, seilę varviname, o žentas lyg užhipnotizuotas sustojo prie kompanijos VALTRA traktoriaus, aš irgi žiūriu. Žento vardas Martynas, tai aš jam tada ir pasakiau: „Ne tau, Martynai, mėlynas dangus, eikime prie baltarusiškų traktorių“, – prisiminė R.Bertašius.

Tačiau jau po metų pirmas suomiškas traktorius „Valtra-Valmet 8450“ raudonavo R.Bertašiaus kieme. „R.Bertašius buvo vienas pirmųjų ūkininkų, iš mūsų nusipirkusių suomišką 140 AG traktorių“, – sakė UAB „Rovaltra“ generalinis direktorius Romualdas Trainaitis.

Vėliau R.Bertašius susigundė ir kitų kompanijų traktoriais, tačiau dabar nenori to prisiminti. Turėjo vargo, todėl jo ūkyje tų traktorių ir neliko, o štai pirmasis kompanijos VALTRAtraktorius sėkmingai dirba jau 19-us metus. Šalia jo – dar trys suomiški traktoriai, o praėjusią savaitę buvome liudininkai, kaip ūkį Bijotų kaime pasiekė penktas suomių traktorius – gražuolis „Valtra T234 Versu“.

„Jei oras bus palankus, per dvi artimiausias dienas jau naujuoju traktoriumi pradėsim sėją“, – planavo R.Bertašius. Dabar jau galime patvirtinti, kad taip ir nutiko šiame 600 ha ūkyje, kuriame darbuojasi dar ir sūnus Tomas, žentas Martynas, sūnėnai Tadas ir Evaldas.

    

UAB "Rovaltra" generalinis direktorius R.Trainaitis naujiesiems traktoriaus savininkams įteikė dovanas.

 

Ilgaamžiški traktoriai 

Kompanijos VALTRA gaminami traktoriai itin vertinami dėl ilgaamžiškumo. Kodėl? „Galėčiau pateikti skaičiavimo formules, bet mane labiau džiugina pačių ūkininkų vertinimai. Patirtis nemeluoja. Štai vienas ūkininkas iš Pakruojo rajono prieš kelerius metus mūsų pasiteiravo apie traktoriaus keitimo galimybes. Jo įsigytas suomiškas traktorius dirbo jau 37 tūkst. motovalandų, beje, miške. Po kelių savaičių skambina ir sako: „Nusprendžiau neskubėti. Jis man dar gerai tarnauja, tai gal atidėkime iki rudens.“ Praėjo jau keli rudenys, o jis vis atideda. O kiek tokių rekordinių atvejų dar nežinome!“ – patirtimi dalijosi R.Trainaitis.

Įprasta, kad kompanijos VALTRA traktoriai be rimtesnio serviso dirba 25 tūkst. motovalandų, o kai kurios kitos kompanijos džiaugiasi, kai traktoriai ištveria perpus mažiau laiko. Beje, kompanijos VALTRA traktoriai Suomijoje dažniausiai pasirenkami itin sunkiems darbams miške, taigi, šiems traktoriams, dirbantiems Lietuvoje daug lengvesnėmis sąlygomis, automatiškai suteikiama dar didesnė garantija, nei duoda gamintojai.

Pirmasis prie naujojo traktoriaus vairo sėdo R.Bertašiaus žentas Martynas.

 

Dalis rinkosi

Suomiškais traktoriais Lietuvoje prekiaujanti UAB „Rovaltra“ šiuo metu ūkininkams gali pasiūlyti keturių, t. y. A, N, T ir S, serijų kompanijos VALTRA gaminamų traktorių, taigi tiek smulkių, tiek stambių pramoninių ūkių savininkai turi iš ko rinktis.

Kompanija VALTRA, įskaitant gamyklą Brazilijoje, kasmet pagamina apie 23 tūkst. traktorių ir parduoda juos 75 šalyse. Suomijoje šios kompanijos traktoriai užima solidžią 57 proc. rinkos dalį. VALTRA yra lyderė Skandinavijos rinkoje ir penkta pagal dydį Vakarų pasaulyje. Beje, nuo 1960 m. VALTRA turi gamyklą ir Brazilijoje. O kokią rinkos dalį Suomijos kompanija užima Lietuvoje?

„Per pastaruosius 12–13 metų Lietuvos rinkoje esame tarp lyderių, užimame apie 14 proc. traktorių rinkos. Ir jos nesiruošiame prarasti. Šįmet sutartis dėl traktorių pirkimo jau pasirašėme su 54 klientais, jie jau sumokėjo avansinius įnašus, taigi jiems traktoriai jau gaminami“, – sakė R.Trainaitis. „Valtra T 234“ Lietuvoje pasirodė 2015-ųjų lapkritį, o Bijotų kaimą pasiekęs modelis „Versu“ Lietuvoje jau dvyliktas. Kodėl pasirinkote kompanijos VALTRA traktorių?

„Šis kompanijos VALTRA traktorius mano ūkyje jau penktas. Jei pirmaisiais būčiau nusivylęs, ar būčiau pirkęs penktą?“ – trumpai savo apsisprendimą paaiškino R.Bertašius. Vis dėlto pasigilinkime, kodėl kompanijos VALTRA T serijos traktoriai pavergia lietuvių ūkininkių širdis.

 UAB „Rovaltra“ generalinis direktorius R.Trainaitis (pirmas iš kairės) ir naujojo traktoriaus savininkas ūkininkas R.Bertašius įteikė dovaną M.Tiitinenui, VALTRA vadovui Skandinavijos, Baltijos šalims, Vokietijai ir Austrijai.

 

Prasideda nuo kabinos

Teatras prasideda nuo drabužinės, o traktorius – nuo kabinos. „Valtra T 234 Versu“ kabinos rėmas gaminamas taikant naujausias technologijas. „Atkreipkite dėmesį, kad šioje kabinoje mažiau dalių ir jungčių, todėl jos struktūra labai tvirta ir tiksli. Kabinoje jausitės patogiai, lyg namuose“, – tikino UAB „Rovaltra“ pardavimų vadovas Justas Lukštas.

O mes pridursime – T serijos traktoriaus kabinoje jausitės net geriau nei namuose, nes kabina atitinka itin aukštus europinius ROPS ir FOPS standartus, turi garso ir šilumos izoliaciją. „Apsisukanti operatoriaus sėdynė labai svarbi, naudojant „TwinTrac“ sistemą atbuline eiga. Be to, sėdynė yra su pneumatine amortizacija ir saugos diržu, garso lygis kabinoje 70 dB, yra keleivio sėdynė“, – pasakojo J.Lukštas.

Konkurentai atkreipė dėmesį į vientisą dešinį šoninį stiklą. Apskritai stulbina 7,2 kv. m kabinos stiklų plotas. Priekinio stiklo valytuvas veikia 270 laipsnių kampu. Tai patogu, naudinga. Kaip konstruktoriai pasiekė tokį efektą?

„Žinau priežastį. Taip yra todėl, kad kompanija nuolat vykdo šimtų ir tūkstančių ūkininkų apklausas, įvertina jų pastabas, atrenka patarimus. Nuolat ir mes, lietuviai, jiems pateikiame idėjų. Taigi konstruktoriai įvertina ūkininkų nuomones, ilgai diskutuoja, po to tūkstančius valandų išbando tai, ką sukuria, ir galiausiai pateikia galutinį variantą. Taip buvo sukurta ir nauja, konkurentų pavydą kelianti traktoriaus kabina“, – aiškino R.Trainaitis. Kai kurie žmonės paklaus, ar ne per daug komforto.

„Dabar kompanijos VALTRA gaminamų traktorių kabina tobulesnė už daugelio moderniausių lengvųjų automobilių kabinas. Tačiau tuo nereikia stebėtis: juk automobilyje žmogus praleidžia daugiausia kelias valandas, o traktoriaus kabina – darbo vieta, kurioje žmogus praleidžia labai daug laiko“, – paaiškino R.Trainaitis.

Ūkininkas R.Bertašius prie traktoriaus „Valtra T234 Versu“ vairo

 

Ekonomiškas variklis

Žemės ūkio technikos specialistai ir pirmieji „Valtra T234“ savininkai jau patyrė šiame modelyje sumontuotų AGCO SISU POWER variklių privalumus. Jie pagrįstai laikomi vienais ekonomiškiausių pasaulinėje rinkoje. Pasak UAB „Rovaltra“ produktų vadovo, ūkininkai maloniai nustebs, kad tiems patiems darbams naudojamų mažesnės galios traktorių ir galingesnių „Valtra T234 Versu“ degalų sąnaudos beveik nesiskiria. Štai jums ir ekonomiškumo įrodymas. 6 cilindrų variklio vardinė galia yra 175 kW / 235 AG, o maksimali, su galios padidėjimu – 184 kW / 250 AG. Variklio alyvos keitimo intervalai – 600 motovalandų, o degalų bako talpa – 380 l.

„Šio modelio transmisija labai artima bepakopei. Sankaba reikalinga tik užkuriant traktorių, o keisti pavaras, greitį galima nenaudojant sankabos. Jis labai švelnus“, – aiškino J.Lukštas. Taigi jūs neprarasite traktoriaus kontrolės net ir nelaikydami pėdos ant sankabos pedalo. Įjungus automatinį režimą, transmisija perjungs aukštesnę arba žemesnę pavarą priklausomai nuo to, kiek nuspausite akceleratoriaus pedalą. „Versu“ modelio „Powershift“ transmisijoje yra nauja valdymo važiuojant į kalną „Hillhold“ funkcija, kuri įkalnėje neleidžia traktoriui važiuoti atgal. Pavyzdžiui, užvesdami variklį kalvotoje vietoje, galite sklandžiai valdyti traktoriaus paleidimą bei sustabdymą stabdžių ir akceleratoriaus pedalais. „Versu“ bei „Active“ modeliuose hidraulinės sistemos srautas automatiškai padidėja, padidinus variklio alkūninio veleno sūkius, o važiavimo greitis lieka nepakitęs. Beje, papildomai galima įmontuouti „Quicksteer“ sistemą, leidžiančią reguliuoti ratų pasukimo greitį. Šie duomenys specialistams labai svarbūs.

Traktorių valdyti nesudėtinga

 

Kompaktiškiausias rinkoje

Kompanijos VALTRA T serijos traktorių svorio paskirstymas tarp priekinės ir galinės ašies yra 45 ir 55 proc. Lietas priekinio keltuvo rėmas integruotas į traktoriaus rėmo konstrukciją. Priekinio keltuvo kėlimo pajėgumas – geriausias rinkoje ir yra 51 kN, galinio keltuvo – iki 95 kN.

„Dėl unikalaus 890 mm kėlimo aukščio itin paprasta dirbti su padargais. Kompanijos VALTRA T serijos traktoriuose yra trijų greičių elektra valdomas GTV. Jis gali priklausyti ir nuo traktoriaus važiavimo greičio“, – pasakojo J.Lukštas.

2 995 mm ratų bazė užtikrina kompanijos VALTRA T serijos traktorių stabilumą, o dėl siauros variklio konstrukcijos, integruoto priekinio pakabos mechanizmo ir priekinio GTV šio traktoriaus vidinis apsisukimo spindulys yra 5,25 m. Tai visiškai kitoks manevringumo lygis rinkoje.

„Kompaktiškas rėmas ir variklio gaubtas užtikrina gerą matomumą. Pagalvosite, kad akys jus apgauna: nors kompanijos VALTRA T serijos traktorių prošvaisa yra didelė (net 60 cm), kabina yra neaukštai, todėl šios serijos traktoriai laikomi kompaktiškiausiais traktorių, kurių varikliai 6 cilindrų, rinkoje“, – sakė J.Lukštas.

Priminsime kompanijos VALTRA T serijos traktorių gabaritus: ilgis 5 140 mm, plotis 2 550 mm, aukštis 3 130 mm, ratų bazė – 2 995 mm, prošvaisa – 593 mm, maksimalus bendras svoris – 12 500 kg.

Genialumas slypi paprastume

Nors prie šiuolaikinio traktoriaus vairo gali sėsti ne kiekvienas, nes traktoriaus kaina tarsi didina ir atsakomybę, konstruktoriai pasiekė, kad jį valdyti būtų nesunku. „Juk operatoriui svarbu sutelkti dėmesį ne į traktoriaus valdymą, o į atliekamą darbą. Štai todėl valdikliai kabinoje išdėstyti taip, kad reikėtų kuo mažiau judėti. O naujos transmisijos valdymas svirtele yra itin paprastas“, – aiškino R.Trainaitis.

Beje, ryškūs darbiniai žibintai leis dirbti sutemus. Konstruktoriai pasistengė supaprastinti kasdienę traktoriaus priežiūrą, kad alyvos patikrinimas ir filtrų valymas užtruktų kuo trumpiau. Alyvos lygį galima pasitikrinti lipant į traktoriaus kabiną. Tai lyg ir smulkmena, tačiau kai jų daug, jos tampa svarbios. „Pavyzdžiui, tai, kad visos traktoriaus spynos rakinamos vienu rakteliu, irgi yra smulkmena, bet ūkininkai ją labai vertina“, – dėstė J.Lukštas.

Svarbiausia patikimumas

Žinoma, kiekvienam ūkininkui malonu turėti gražų traktorių, tačiau ne mažiau svarbus ir jo patikimumas. O jį nustatyti nelengva, bet pagelbėti gali žinovai. „Kompanijos VALTRA T serijos traktoriuose yra mažiau detalių nei iki šiol, jie buvo bandomi važiuojant 40 tūkst. valandų atšiauriomis Suomijos sąlygomis. Patikėkite, šioje šalyje tikrai yra kur išbandyti traktorius. Jie parengti dirbti itin sunkiomis sąlygomis kasdien“, – sakė svečias iš Suomijos Matti Tiitinen, VALTRA vadovas Skandinavijos, Baltijos šalims, Vokietijai ir Austrijai.

Be kita ko, pagrindiniai traktoriaus komponentai gaminami tik kompanijos VALTRA gamykloje. VALTRA projektuoja ir gamina važiuoklės, transmisijos ir kabinos dizainą bei konstrukciją, o „AGCO Power“ yra originalus „Valtra“ variklis, iškeliantis visos rinkos patikimumo standartų kartelę“, – aiškino M.Tiitinenas.

Parodos medalis

Parodos „Ką pasėsi... 2016“ medaliu apdovanotas universalus ratinis 185 AG traktorius „Valtra N174 Versu“. Tai – jaunesnysis „Valtra T234 Versu“ brolis. Naujieji N serijos traktoriai „Valtra“ su 4 cl varikliu – šiek tiek mažesnė ketvirtos kartos T serijos traktorių „Valtra“ kopija. N serijos „Valtra“ traktoriai gali nudirbti daugiau su mažesnėmis degalų sąnaudomis. Dauguma svarbiausių mašinos mazgų (transmisijos, varikliai ir kt.) gaminami Suomijoje, gamykloje VALTRA, todėl įmonė gali garantuoti aukštą jų kokybę.

„Valtra N174 Versu“ nuo konvejerio nuriedėjo praėjusio rugsėjo viduryje ir tarptautinėje parodoje „Agritechnica“ už dizainą pelnė konkurso „Metų traktorius 2016“ titulą „Auksinis traktorius“. Priminsime, kad ir N, ir T serijos traktorių kabinos vienodos. Didžiausią produkcijos dalį gamykloje VALTRA (Suolakti) sudaro populiariosios N serijos traktoriai, t. y. apie 50 proc. Pasak UAB „Rovaltra“ vadovo R.Trainaičio, tik pernai pradėtas gaminti traktorius, pelnęs ne vieną apdovanojimą, sulaukė susidomėjimo ir Lietuvoje. Beje, naujos kartos „Valtra N“ traktorius su 4 cl varikliu pajėgumu nenusileidžia mašinoms su 6 cl varikliu.

„Į ketvirtos kartos „Valtra N“ traktorius montuojamas 4 cl, 4,4 l arba 4,9 l darbinio tūrio „AGCO Power“ variklis, kuris atitinka galutinius Etapo IV deginių emisijų standartus. Variklyje įdiegta SCR technologija. Suomiškuose varikliuose ji pradėta naudoti jau prieš šešerius metus. Ši sistema mažina degalų sąnaudas ir ilgina variklio eksploatavimo laikotarpį“, – sakė svečias iš Suomijos M.Tiitinenas.

Agresyvumo įspūdis

Atidžiau įsižiūrėję pastebėsite, kad „Valtra N174“ kabina yra tarsi šiek tiek palinkusi į priekį, todėl sukelia agresyvumo įspūdį, tarsi traktorius visada pasiruošęs kibti į darbą. Nustebsite ir lipdami į traktoriaus kabiną. „Lipsite į traktoriaus kabiną ir iš jos išlipsite taip pat lengvai, nesilaikydami turėklų. Konsultantai juokauja, kad ūkininkai galės įlipti ir išlipti rankas susikišę į kišenes. Tai – tarsi priekaištas traktorių, į kuriuos ūkininkai kopia lyg į statų kalną, dar ir prisitraukdami turėklais, gamintojams“, – paaiškino J.Trainaitis.

Pardavimų vadovas J.Lukštas atkreipė dėmesį, kad šio traktoriaus kabina siauresnė priekyje, kad būtų vietos išmetimo vamzdžiui ir aukštam oro paėmimo vamzdžiui. Traktorius gali važiuoti atbuline eiga su „Twin- Trac“, sėdynė pasukama 180°. Beje, vairuojantieji šį traktorių bus patenkinti pneumatine kabinos amortizacija „AutoComfort“. Kabinos durys idealiai izoliuotos, todėl maksimalus triukšmo lygis – iki 70 dB.

Parodoje „Ką pasėsi... 2016“ traktorius „Valtra N174 Versu“ buvo apdovanotas medaliu. Prie jo UAB „Rovaltra“ generalinis direktorius R.Trainaitis (pirmas iš kairės) ir M.Tiitinenas, VALTRA vadovas Skandinavijos, Baltijos šalims, Vokietijai ir Austrijai.

 

Patikima serviso tarnyba

UAB „Rovaltra“ pasirūpino ir serviso sistema. Užtikrinama, kad traktorius nenustotų dirbti įtempto arimo ar derliaus nuėmimo metu. „AGCO Parts“ etiketė garantuoja, kad įsigyjate originalias, kruopščiai patikrintas ir išbandytas kompanijos VALTRA atsargines dalis. Be kita ko, traktorių „Valtra“ savininkams suteikiama prieiga prie kompanijos VALTRA techninės priežiūros tinklo. Net jei ir nepasirinkote paslaugos „ValtraPremiumCare“, atlikite techninę priežiūrą pas įgaliotuosius kompanijos VALTRA technikus, kad būtumėte tikri, jog traktorius veiks. Be to, jūsų traktoriaus kaina perparduodant liks aukšta. Kompanijos VALTRA gamykla traktoriui suteikia trejų metų, arba 3000 motovalandų, garantiją. Garantinį ir pogarantinį remontą atlieka oficialūs kompanijos VALTRA atstovai Lietuvoje. Šiuo metu Lietuvoje yra šeši tokie servisai: Kaune, Šilutėje, Biržuose, Šakiuose, Radviliškyje ir Plungėje.

Traktorių Valtra ateitis

Suomijos kompanija per 60 metų sukūrė daug traktorių, tačiau ir patys suomiai, ir jų gaminamos technikos pirkėjai padarė išvadą, kad „Valtra N174“ ir „Valtra T234“ modeliai yra kūrybinėje šios kompanijos viršūnėje. Išvydęs pastaruosius kompanijos VALTRA modelius, gali tik paklausti, ar dar įmanoma juos patobulinti? Gal jau priėjome galimybių ribas? Taip gali atrodyti mums, o štai kompanijos VALTRA konstruktoriai jau kuria traktorius, kurie rinkoje pasirodys po 10–15 metų. Kokie jie bus,ko galime tikėtis?

„Tai, žinoma, yra kompanijos paslaptis, tačiau kažkiek žinių yra. Manoma, kad ateityje vis daugiau valdymo operacijų bus patikima robotams. Ko gero, operatorius sėdės ne traktoriuje, o patalpoje prie kompiuterio. Aš manau, kad pirmieji žingsniai šia kryptimi bus žengti labai greitai – po 4–5 metų“, – prognozavo R.Trainaitis.

Mokslininkai, konstruktoriai pasiruošę tokiai revoliucijai, tačiau ar suspės pasiruošti ūkininkai? Deja, jau dabar nereti atvejai, kai naujausią traktorių nusipirkę ūkininkai nesugeba panaudoti visų jo galimybių. „Tai užduotis Aleksandro Stulginskio universiteto, aukštesniosioms technikos mokykloms, kolegijoms. Joms reikės rengti naujus specialistus, tobulinti jau mokslus baigusiųjų kvalifikaciją, be to, jau dabar reikia sparčiai kelti dėstytojų kvalifikaciją, kitaip nesuspėsime su traktorių gamintojais“, – pasakojo R.Trainaitis.

Facebook YouTube Agco Finance Ūkis Ūkininko patarėjas Valstietis